Els avantatges del Rapid Prototyping

Si et pregunto quant de temps creus que va trigar Google en fer el seu primer prototip de les Google Glasses, què diries? Mig any, tres mesos …? El prototip es va fer en 24 hores.

El concepte de prototipat de productes ha canviat radicalment en els últims anys: un prototip ha deixat de ser la materialització robusta i fidedigna del producte acabat - amb totes les seves funcionalitats, estètica i particularitats -, per esdevenir un suport visual que reflecteix de manera clara la proposta de valor del producte, sense entrar en detalls ni aspectes més enllà dels crucials.

És a dir, el prototipat avui dia ha deixat de ser una finalitat per a convertir-se en un mitjà a través del qual podem obtenir feedback del nostre mercat potencial abans fins i tot de que el producte existeixi. Ha deixat de ser un exemple de producte acabat amb un alt cost econòmic i esforç en temps, a passar a ser un element que evoluciona, canvia i s’adapta a les opinions, sensacions i valoracions dels usuari o clients objectiu. Ha deixat d’estar lligat només a l’àmbit de nous productes, per passar a utilitzar-se també en la definició i disseny de serveis.

El Rapid Prototyping (o prototipat ràpid) és una analogia de prova de concepte de producte/servei. Un procés que consisteix a crear ràpidament l’MVP del concepte (Producte Mínim Viable) per validar amb el teu target potencial de mercat, així com possibles stakeholders involucrats i/o interessats (inversors, dissenyadors, desenvolupadors …).

Hi ha infinits mètodes per dur a terme un rapid prototyping. El més àgil, econòmic i senzill que no necessita de grans habilitats tècniques és el sketching o prototip en paper: prototipat a través de dibuixos, muntatge amb cartolines, wireframes, mockups o fins i tot storyboards amb vinyetes – estil còmic. De fet, és el tipus de prototipat que moltes empreses com Google escullen per a una primera validació i com a pas previ al prototip digital o la impressió 3D, ja que ajuda a simplificar la idea, començar a mostrar-la i porta una dedicació mínima de poques hores o dies.

En aquells casos en què es vol validar l’experiència com a usuari i els casos d’ús del producte, és convenient acabar realitzant un prototip digital senzill (com el MVP d’una App) o un prototipat en 3D (com una peça de cotxe). D’aquesta manera podrem observar les interaccions de l’usuari amb el producte, els principals problemes i confusions, així com usos inesperats.

Aquest és el cas de Lamborghini Lab, un clar exemple de reducció de costos i temps gràcies al prototipat en 3D. Mitjançant impressores 3D, un procés que normalment suposaria 40.000 dòlars i 120 dies, ara suposa 3.090 dòlars i només 20 dies, el que significa un estalvi del 92% en costos i 80% en temps *. Això és Rapid Prototyping.

El Rapid Prototyping permet als equips experimentar, donant-los la llibertat d’equivocar-se barat mentre incorporen aprenentatges de forma ràpida, expandeixen el seu coneixement sobre el mercat i les necessitats reals, i adopten una actitud receptiva al canvi constant en lloc de defensiva al voltant de la seva idea inicial.

El Rapid Prototyping és una part essencial de les noves metodologies àgils de treball, posant de manifest els seus avantatges – no només en estalvi econòmic – sinó també en la reducció de time to market i d’encaix amb el mercat real, incrementant així la competitivitat de l’empresa en el mercat.

Com diversos experts en customer experience i insight analysts declaren (entre ells nosaltres!) “Doing is the best kind of thinking” i si ho pots fer a baix cost i en temps rècord, millor.

*Font: https://www.interempresas.net

FacebookTwitterLinkedInGoogle+WhatsAppEmail